غسل جبیره برای کاشت ناخن

کاشت ناخن یکی از روش‌های پرطرفدار زیبایی ناخن‌های دست و پا در میان بانوان به شمار می‌رود اما این روش، به عقیده بسیاری از مراجع تقلید، جایز نمی‌باشد. در صورتی که فرد قصد ادای فرایض دینی خود از جمله وضو و یا غسل را دارد می‌بایست موانعی که در مسیر رسیدن آب به پوست وجود دارد را از بین ببرد. از این رو این مراجع غسل جبیره برای کاشت ناخن را پیشنهاد می‌کنند. در صورتی که تمایل دارید با احکام این روش آشنا شوید توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

غسل جبیره برای کاشت ناخن چگونه است؟

 

بسیاری از بانوان امروزه تمایل دارند تا کاشت ناخن را بر روی ناخن‌های خود انجام دهند. برخی از بانوان به دلیل داشتن ناخن‌هایی سست و شکننده و برخی دیگر به دلیل تمایل به زیبایی بیشتر دستان خود به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنند تا این خدمات را دریافت کنند. در این میان بانوانی وجود دارند که به زیبایی علاقه دارند اما انجام فرایض دینی آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین حکم کاشت ناخن برای این افراد چگونه است؟
بر اساس اعلام مراجع تقلید، هرگونه مانعی که در مسیر وضو یا غسل وجود داشته باشد که سبب جلوگیری از رسیدن آب به پوست شود باید پیش از انجام این اعمال برداشته شود. در صورتی که برداشتن مانع امکان‌پذیر باشد می‌بایست این کار انجام گیرد اما اگر این مانع قابل برداشتن نباشد و برای فرد سختی و مشقت ایجاد کند فرد می‌بایست روش دیگری را انتخاب کند که غسل جبیره نام دارد.
همانطور که گفته شد این غسل زمانی انجام می‌گیرد که بر روی اعضای اصلی وضو (یا غسل) وجود مانعی سبب رسیدن آب به پوست شود. در صورتی که این مانع قابل برداشتن نباشد یا برداشتن آن درد و سختی غیر قابل تحملی برای فرد ایجاد کند فرد، غسل جبیره را به جای وضو یا غسل انجام خواهد داد.
این غسل به صورت ترتیبی انجام می‌گیرد و لازم است پس از آنکه نیت کردید، تمامی اعمال را مطابق معمول و به ترتیب انجام دهید. هنگامی که به دست و ناخن رسیدید باید دست تر خود را روی آنها کشیده و مسح دست را انجام دهید. تمامی روش‌هایی که در این غسل انجام می‌گیرد کاملا مشابه با غسل معمولی است و تفاوتی میان این دو روش مشاهده نمی‌گردد.
نکته بسیار مهمی که وجود دارد آن است که اگر شخص بتواند ناخن مصنوعی را بردارد بدون آنکه دچار سختی شود باید این مانع را برطرف کند و غسل معمولی را انجام دهید و در این حالت غسل جبیره مورد قبول و صحیح نخواهد بود.

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن
احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن

احکام غسل جبیره برای ناخن‌های کاشت شده چگونه است؟

آیت الله خامنه‌ای، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله صافی گلپایگانی و برخی دیگر از علما و مراجع تقلید در مورد صحیح نبودن وضو و غسل با وجود ناخن مصنوعی اتفاق نظر دارند اما مواردی نیز وجود دارند که می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای داشت.
بر اساس نظر این علما، کاشت ناخن جایز می‌باشد اما حتما باید در هنگام انجام فرایض دینی برداشته شوند. در صورتی که امکان برداشتن این مانع برای شخص وجود داشته باشد باید حتما این کار را انجام دهد. اما در صورتی که این کار شخص را دچار درد و مشقت کند می‌بایست غسل جبیره را انجام دهد.
در مورد غسل جیبره مواردی وجود دارد که برخی علما نیز بر روی آن تاکید داشته‌اند. این موارد عبارتند از:

  • برخی از مراجع تقلید، از جمله آیت الله صافی گلپایگانی اعتقاد دارند که غسل جبیره برای کاشت ناخن جایز است اما شخص باید احتیاط کرده و تیمم نیز کند.
  • در مورد اینکه کاشت وضو مانع از انجام صحیح غسل و وضو می‌گردد تمامی مراجع معتقد هستند که بله این کار صحیح نمی‌باشد.
  • وضو یا غسل جبیره زمانی انجام می‌گیرد که برداشتن مانع از روی ناخن برای شخص با مشقت غیر قابل تحملی همراه باشد که در این صورت غسل جبیره را به ترتیب انجام می‌دهد. اما در صورتی که شخص از ناخن مصنوعی استفاده کند که برداشتن آن بسیار راحت و بدون درد است، در صورتی که مانع را بر ندارد و غسل جبیره را انجام دهد، غسل او باطل خواهد بود.

بسیاری از خانم‌ها برای زیبایی بیشتر دستان خود و برخی دیگر به دلیل آسیب‌پذیر بودن ناخن‌های خود از روش کاشت ناخن استفاده می‌کنند که امری طبیعی است. با این حال اگر انجام امور دینی برای شما دارای اهمیت می‌باشد بهتر است به احکام کاشت ناخن و مواردی نظیر غسل جبیره برای کاشت ناخن توجه داشته باشید. برای این منظور می‌توانید پاسخ سوالات خود را از مرجع تقلید خود دریافت کنید.

غسل جبیره ای با کاشت و ژلیش ناخن دست و پا چه تفاوتی دارد؟

تمامی علما معتقد هستند که هرگونه مانع از جمله لاک، کاشت و ناخن مصنوعی که مانعی در مسیر غسل و وضو برای رسیدن آب به سطح پوست محسوب شود باید برداشته باشد چرا که سبب بطلان فرایض دینی می‌گردد. این علما اعلام کرده‌اند که در صورتی که برداشتن مانع برای شخص مشکلی ایجاد کند بهتر است غسل جبیره را جایگزین غسل معمولی نمایند. بنابراین اگر کاشت ناخن انجام داده‌اید بهتر است این غسل را انجام دهید تا مشکلی در انجام امور دینی شما ایجاد نگردد.
در مورد ناخن‌های دست عمل برداشتن کاشت ناخن یا ناخن مصنوعی باید بر روی تمامی ناخن‌های دست انجام گیرد چرا که در هنگام غسل، آب باید به تمامی اعضای بدن برسد تا به طور صحیح انجام گیرد. با این حال، شرایط در مورد کاشت ناخن پا کمی متفاوت است.
بر اساس نظر علمای دینی و مراجع تقلید در مسح پا، کشیدن دست تر روی یکی از انگشتان کافی خواهد بود. بنابراین اگر تمایل به کاشت ناخن پا دارید و می‌خواهید که وضو و غسل خود را به شکل صحیحی انجام دهید می‌توانید تنها یکی از انگشتان پای خود را بدون ژلیش یا لاک نگه دارید.

جمع‌بندی

در این مقاله با غسل جبیره برای کاشت ناخن، احکام آن و روش انجام آن آشنا شدید. اگر تمایل به انجام کاشت ناخن و انجام اعمال و اصول دینی خود به شکل صحیح را دارید توصیه می‌کنیم با مرجع تقلید خود مشورت کنید.

نوشتهٔ پیشین
مدل کاشت ناخن هلویی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
آموزش هواگیری در کاشت ناخن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست